UA-49499200-1

Δυσλεξία

Η δυσλεξία είναι μια νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει τη διαδικασία της μάθησης. Τα παιδιά που έχουν δυσλεξία παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, την ορθογραφία και το γραπτό λόγο. Κάποιες φορές επηρεάζονται και οι οργανωτικές ικανότητες, οι κινητικές λειτουργίες και ο χειρισμός των μαθηματικών και μουσικών συμβόλων. Κάποιες φορές εκτός από τον γραπτό λόγο, επηρεάζεται και ο προφορικός.

Η δυσλεξία μπορεί να προκληθεί από κάποιο εγκεφαλικό τραύμα, αφού το άτομο έχει κατακτήσει τους μηχανισμούς της ανάγνωσης, της γραφής και της ορθογραφίας. Αυτού του τύπου η δυσλεξία λέγεται επίκτητη.

Υπάρχει όμως και δυσλεξία που ακολουθεί τα άτομα από τη γέννηση τους και έχει κληρονομική βάση. Αυτού του τύπου η δυσλεξία λέγεται εξελικτική.

Η εξελικτική δυσλεξία χωρίζεται σε οπτική, ακουστική και μεικτή.

Η οπτική αφορά τη δυσκολία των παιδιών να αποκωδικοποιήσουν τα γραπτά σύμβολα της γλώσσας, δηλαδή τα γράμματα. Αυτά τα παιδιά δυσκολεύονται στην ανάγνωση και στην κατανόηση ενός κειμένου μέσω του διαβάσματος. Ένας μαθητής χωρίς οπτική δυσλεξία μπορεί να διαβάσει 3 σειρές σε 3 λεπτά ενώ ένας μαθητής με οπτική δυσλεξία διαβάσει αυτές τις σειρές σε 15 λεπτά.

Η ακουστική δυσλεξία έχει να κάνει με τη δυσκολία των παιδιών να αποκωδικοποιήσει και να συνδέσει τους ήχους γραμμάτων με τα σύμβολα. Αυτά τα παιδιά δεν μπορούν να συγκρατήσουν πληροφορίες που τους δίνονται προφορικά. Δυσκολεύονται επίσης να γράψουν ένα κείμενο καθ’ υπαγόρευση αφού μπερδεύουν τους ήχους που ακούν π.χ μπ/ντ ευ/αυ. Ένας μαθητής με ακουστική δυσλεξία χρειάζεται 3-5 λεπτά για γράψει μια απλή πρόταση που θα ακούσει.

Πρέπει να αναφέρουμε ότι οι παραπάνω δυσκολίες δεν έχουν να κάνουν με πρόβλημα των παιδιών στην όραση ή στην ακοή. Επίσης πρέπει να επισημανθεί ότι η δυσλεξία ακολουθεί το άτομο σε όλη του τη ζωή.

Ο τρίτος τύπος δυσλεξίας είναι ένας συνδυασμός των δύο προηγούμενων. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκει το 22% του δυσλεξικού πληθυσμού.

Αυτό που καλούνται να καταλάβουν τα άτομα με δυσλεξία, οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί είναι ότι η δυσλεξία δεν καθιστά κάποιον ανώτερο ή κατώτερο. Τον κάνει απλά διαφορετικό. Εξίσου ικανό, απίστευτα χαρισματικό αλλά διαφορετικό!

Σοφία Τσεκούρα, Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής – Ειδική Παιδαγωγός

Check Also

Το Παραμύθι και η συμβολή του στην ανάπτυξη του Παιδιού

Η λέξη παραμύθι προέρχεται από τη λέξη παραμυθία που στα αρχαία σήμαινε παρηγοριά. Τα παραμύθια …

G-EZ117CQG76