UA-49499200-1
Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2020

Αντισυμβατική «Άννα Καρένινα» από το Θέατρο Βαχτάνγκοφ

14.1.2015_Αντισυμβατική «Άννα Καρένινα» από το Θέατρο ΒαχτάνγκοφΗ ιστορία μιας γυναίκας που αψήφησε τις συμβάσεις της εποχής της, ακολουθώντας την παθιασμένη προσωπικότητά της ως την αυτοκαταστροφή, ζωντανεύει επί σκηνής, από έναν από τους σπουδαιότερους θεατρικούς θεσμούς της Ρωσίας, το ιστορικό Θέατρο Βαχτάνγκοφ, το οποίο επισκέπτεται ξανά τη χώρα μας.

Σαν μια διαχρονική σπουδή πάνω στη ζήλια, την ενοχή, την υποκρισία και το ερωτικό ένστικτο, το αριστούργημα του Λέοντος Τολστόι, «Άννα Καρένινα», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της πολυβραβευμένης Λιθουανής σκηνοθέτιδας και χορογράφου Angelica Cholinais, στο θέατρο Badminton, από τις 16 έως τις 18 Ιανουαρίου.

Με έμφαση στη χορογραφία και την κίνηση
Η «Άννα Καρένινα» γίνεται μια μυθική παράσταση – ποταμός, ένα έργο χειραφέτησης που, όπως και η ηρωίδα του μυθιστορήματος, ανατρέπει αισθητικές και κοινωνικές συμβάσεις, μέσα από τη ματιά της Angelica Cholinais, η οποία το προσέγγισε εικαστικά, δίνοντας έμφαση στη χορογραφία και την κίνηση. Όπως εξηγεί η ίδια: «Στην κίνηση, αναζητώ το ανάλογο της αρμονίας και του νοήματος των λέξεων. Άλλωστε, κάθε κίνηση εκπέμπει νόημα ακριβώς, όπως μια λέξη. Για μένα, το ηθικό δίδαγμα του μυθιστορήματος είναι ότι μια γυναίκα δεν υποχρεούται να παραμένει υποχείριο της αρσενικής ματαιοδοξίας».

Η τολμηρή αισθητική προσέγγιση, η χορογραφία και οι ερμηνείες των ηθοποιών συνδέουν το μυθιστόρημα του Τολστόι με τον 21ο αιώνα, ενώ η μουσική επένδυση του Alfred Schnittke συμβάλλει στη σκιαγράφηση των προσώπων του δράματος και υπογραμμίζει το βάθος, τη λεπτότητα και την αληθοφάνεια των χαρακτήρων.

Σε μια αδιέξοδη κατάσταση με τραγικό τέλος
Καταθέτοντας μια συγκλονιστική τοιχογραφία της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, η Άννα Καρένινα, μια όμορφη γυναίκα, παντρεμένη με έναν ισχυρό κυβερνητικό παράγοντα, ερωτεύεται βαθιά έναν πλούσιο αξιωματικό του στρατού, τον κομψό κόμη Βρόνσκι. Προσπαθώντας απεγνωσμένα να βρει την αλήθεια και το νόημα στη ζωή της, αψηφά απερίσκεπτα τις συμβάσεις της ρωσικής κοινωνίας και εγκαταλείπει τον σύζυγο και τον γιο της, για να ζήσει με τον εραστή της. Ο περίγυρός της την καταδικάζει και την εξοστρακίζει. Εκείνη παθαίνει συχνά κρίσεις ζήλιας, που αποξενώνουν τον αγαπημένο της, με αποτέλεσμα να βουλιάζει σιγά σιγά σε μια αδιέξοδη κατάσταση. Ο επίλογος θα γραφτεί με τραγικό τρόπο.

Το έργο κυκλοφόρησε αρχικά σε συνέχειες, στο περιοδικό Ρούσκιι Βέστνικ, και εκδόθηκε για πρώτη φορά ολοκληρωμένο σε μια έκδοση 864 σελίδων, το 1878. Η επιτυχία του ήταν πρωτοφανής, και συνεχίζεται έως σήμερα. Κορυφαίοι συγγραφείς, όπως ο  Ντοστογιέφσκι και ο Ναμπόκοφ, το αποκάλεσαν το σπουδαιότερο μυθιστόρημα που γράφτηκε ποτέ, εστιάζοντας ειδικά στην προσωπικότητα της κεντρικής ηρωίδας, η οποία αποτελεί μία από τις πιο γοητευτικές ηρωίδες στην ιστορία της λογοτεχνίας και της τέχνης γενικότερα.

Ίσως, ο μεγαλύτερος θεατρικός μύθος της Ρωσίας
Κλονίζοντας το θεατρικό κατεστημένο της Μόσχας ένα νέο θέατρο γεννήθηκε το 1911, μέσα από το βλέμμα και τη σκέψη του σκηνοθέτη και ηθοποιού Γεβγένι Βαχτάνγκοφ, ο οποίος υπήρξε εκλεκτός μαθητής του Στανισλάφσκι, αμφισβήτησε την παραδοσιακή αντίληψη για τη θεατρική πράξη και εισηγήθηκε τη δική του θεωρία, που εξέλιξε και ανανέωσε τις διδαχές του δασκάλου του. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, το πολλά υποσχόμενο νέο θέατρο κατάφερε να κλέψει τις εντυπώσεις από τα υπόλοιπα πιο εμπορικά «παρακλάδια» του μοσχοβίτικου θεατρικού κυκλώματος.

Ο ιδρυτής του, ο Βαχτάνγκοφ, πέθανε το 1922, σε ηλικία 39 ετών, αφήνοντας πίσω του μια σπουδαία κληρονομιά και μια ήδη αναγνωρισμένη ομάδα ηθοποιών και συντελεστών. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι συνεργάτες του συνέχισαν το έργο του, και το 1926, το θέατρο πήρε το όνομα του. Οι σημαντικότεροι Ρώσοι σκηνοθέτες έσπευσαν να γίνουν μέρος του οράματός του. Τα υψηλά καλλιτεχνικά στάνταρ και το ανατρεπτικό βλέμμα, που οι δημιουργοί εισάγουν με κάθε τους παράσταση, καταφέρνουν και διατηρούν πάντα στη θέση του τον μεγαλύτερο, ίσως, θεατρικό μύθο της Ρωσίας.

Ένα νέο ταλέντο
Γεννημένη στο Βίλνιους της Λιθουανίας, το 1970, η Angelica Cholinais ανήκει στο δυναμικό του Θεάτρου Βαχτάνγκοφ από το 2008, συνεργαζόμενη ως σκηνοθέτις, χορογράφος και θεατρική συγγραφέας. Το 2000, ίδρυσε τη δική της ομάδα, το «Χοροθέατρο Angelica Cholinais», που ενισχύει την ανεξάρτητη δημιουργική διαδικασία, στοχεύοντας στη σύνθεση εικονοκλαστικών έργων, και έχει αναδειχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες και επιτυχημένες χοροθεατρικές ομάδες της Λιθουανίας.

Η Cholinais έχει συνθέσει χορογραφίες για 15 παραστάσεις, δύο μπαλέτα και πάνω από 50 σύντομα έργα. Διδάσκει στη Μουσική και Θεατρική Ακαδημία της Λιθουανίας. Για το έργο της, έχει αποσπάσει πολλά βραβεία και διακρίσεις, ενώ το 2011, τιμήθηκε με τον Σταυρό του Ιππότη της Διακεκριμένης Τάξης της Λιθουανίας.

Πληροφορίες
Θέατρο Badminton: Άλσος Στρατού – Γουδή, τηλ:. 210 8840600. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 16 και Σάββατο 17/1: 20:30, Κυριακή 18/1: 19:00. Τιμές εισιτηρίων: Α’ ζώνη: 45 ευρώ, Β’ ζώνη: 35 ευρώ, Γ’ ζώνη: 25 ευρώ, Δ’ ζώνη: 15 ευρώ και φοιτητικό: 10 ευρώ. Προπώληση: καταστήματα: Παπασωτηρίου, Seven Spots, Ιανός, τηλεφωνικά: 210 8840600, ηλεκτρονικά: abcd.gr και viva.gr.

 

 

Πηγή: naftemporiki.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*