UA-49499200-1
Τετάρτη, 15 Αύγουστος 2018

Νοημοσύνη

Στο άκουσμα της λέξης «νοημοσύνη» έρχεται στο μυαλό μας η εικόνα του Αϊνστάιν, πολύπλοκες μαθηματικές εξισώσεις, τύποι φυσικής και άνθρωποι με γυαλιά και περισπούδαστο ύφος. Σίγουρα το μυαλό μας δεν πάει σε παιδιά σχολική ηλικίας που παίζουν στο προαύλιο ενός σχολείου.

Πριν συνδέσουμε όμως τη νοημοσύνη με τη σχολική ζωή ας δούμε τον ορισμό της. Νοημοσύνη είναι το σύνολο των πνευματικών λειτουργιών που χρησιμοποιούμε για να αντιμετωπίσουμε νέες καταστάσεις και να λύσουμε προβλήματα, αξιοποιώντας προηγούμενες εμπειρίες.

Πως όμως αυτή η δεξιότητα εφαρμόζεται το σχολείο; Τα παιδιά στο σχολικό περιβάλλον αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις και καλούνται να επιστρατεύσουν διαφορετικές «νοημοσύνες» για την επίλυσή τους.

Αρχικά έχουμε τη γλωσσική νοημοσύνη. Αυτή είναι υπεύθυνη για την ανάγνωση, τη γραφή, την ανάπτυξη  και την κατανόηση του προφορικού  και γραπτού λόγου.

Η λογικομαθηματική νοημοσύνη τίθεται σε εφαρμογή αρχικά όσο αφορά τους υπολογισμούς. Δεν εξαντλείται όμως εδώ. Η λογική, η κρίση αλλά και ο πειραματισμός είναι συνιστώσες της ίδιας νοημοσύνης.

Η κιναισθητική νοημοσύνη σχετίζεται με την κίνηση σε όλα τα επίπεδα. Τα παιδιά που την έχουν αναπτυγμένη ξεχωρίζουν στον αθλητισμό, στην υποκριτική, στο χορό αλλά και στις κατασκευές.

Η νατουραλιστική νοημοσύνη έχει να κάνει με την επαφή με τη φύση. Τα παιδιά αγαπάνε τη φύση και τα ζώα. Εξερευνούν και βιώνουν στο έπαρκο το φυσικό περιβάλλον.

Η χωροταξική νοημοσύνη αφορά τον προσανατολισμό στο χώρο. Τα παιδιά όταν επιστρατεύουν αυτή τη νοημοσύνη  είναι σε θέση να σχεδιάζουν, να προσανατολίζονται, να ζωγραφίζουν και να οπτικοποιούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν.

Η μουσική νοημοσύνη επιτρέπει στα παιδιά να ακούν, να συνθέτουν και να παίζουν μουσική, καθώς επίσης και να τραγουδούν.

Η διαπροσωπική νοημοσύνη έχει να κάνει με τη σχέση των παιδιών με τους γύρω τους. Τα βοηθά να μοιράζονται, να διδάξουν όσα έχουν μάθει, να συνεργάζονται και να επικοινωνούν.

Τέλος η ενδοπροσωπική  νοημοσύνη βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν τον εαυτό τους. Τα οπλίζει με αυτογνωσία, τους επιτρέπει να κάνουν ανασκόπηση των όσων έχουν συμβεί και των όσων έχουν μάθει αλλά και να φιλοσοφούν.

Ο κόσμος είναι ένα ψηφιδωτό και για να γίνει κατανοητός χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια. Ας δώσουμε στα παιδιά το χώρο και το χρόνο που χρειάζονται, για να χρησιμοποιήσουν ό,τι είναι αναγκαίο για να τον κατανοήσουν και να διαπρέψουν!

Σοφία Τσεκούρα, Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής – Ειδική Παιδαγωγός

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*