UA-49499200-1
Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2021

Με νέα χάραξη η ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου

4.4.2016_Σπύρος Πετρολέκας_Έγκλημα εν Μονεμβασία και Καβομαλιά_2

Με επιστολή του προς τον Βουλευτή κ. Σταύρο Αραχωβίτη, τον ΑΔΜΗΕ, την Ομοσπονδία Βατίκων, την Ένωση Επιχειρηματιών Μονεμβασίας, το «Λακωνικό Δίκτυο» και την ιστοσελίδα www.capemalea.eu, ο κ. Σπύρος Πετρολέκας, ενημερώνει για τις πρόσφατες εξελίξεις, όσον αφορά το θέμα της ηλεκτρικής σύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο.

Συγκεκριμένα ο κ. Πετρολέκας αναφέρει τη νέα πρόταση χάραξης, όπως αυτή σχεδιάσθηκε από τον ΑΔΜΗΕ, ενώ παράλληλα καταθέτει την προτάσή του για βελτίωση ή τροποποίηση της ανωτέρω χάραξης.

Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

«Έχουν παρέλθει σχεδόν τρεις μήνες από όταν εμφανίσθηκε «εν αιθρία» το σχέδιο της ΑΔΜΗΕ περί χωροθέτησης επίγειας γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τον Υποσταθμό Μολάων έως το Ακρωτήριο Μαλέα, στο πλαίσιο σχετικής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, όπως προβλέπεται στο σχετικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2017-2026. Την 1-4-2016, με εισήγηση – παρέμβαση, κατέθεσα τις απόψεις μου επί του θέματος, οι οποίες συνοψίζονται στο ότι η συγκεκριμένη χάραξη παρουσιάζει σοβαρότατες, μη αναστρέψιμες περιβαλλοντικές επιπτώσεις για την περιοχή μας και αντιστρατεύεται το αναπτυξιακό μοντέλο που έχει επιλεγεί από την τοπική κοινωνία. Το ΔΠΑ 2017-2026 εγκρίθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και προωθήθηκε στη ΡΑΕ. Εκείνη το έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, στην οποία συμμετείχα με υποβολή υπομνήματος. Παράλληλα, την ίδια περίοδο σειρά φορέων (Δήμος, Περιφέρεια, Τοπικοί Σύλλογοι κ.ά.), με δημόσιες τοποθετήσεις τους, έλαβαν αρνητική στάση απέναντι στο εν θέματι έργο, ενώ ελήφθησαν πρωτοβουλίες για την εύρεση της βέλτιστης δυνατής λύσης του προβλήματος.

Μετά ταύτα, μου εστάλη από τον ΑΔΜΗΕ διάγραμμα υπ’ αριθμ. ΣΚ-22/24-6-2016, στο οποίο απεικονίζεται νέα πρόταση χάραξης της προαναφερόμενης γραμμής μεταφοράς (Υ/Γ Μολάων – Ακρωτήρι Μαλέα). Μελέτησα την πρόταση αυτή, και εκτιμώ ότι είναι βελτιωμένη έναντι της αρχικής, ωστόσο πιστεύω ότι χωρά περαιτέρω βελτίωση. Προς τούτο, με το παρόν έγγραφο, καταθέτω την πρότασή μου, η οποία επιβοηθητικά απεικονίζεται στον επισυναπτόμενο χάρτη, κλίμακας 1:75.000.

Κατ’ αρχήν, παραθέτω την πάγια άποψή μου ότι σε τέτοιας κλίμακας και σημασίας projects απαιτείται η εξέταση εναλλακτικών σεναρίων, τα οποία θα πρέπει να αξιολογούνται συγκριτικά βάσει οικονομικών, περιβαλλοντικών, κοινωνικών κλπ. κριτηρίων, ώστε στη συνέχεια να προκρίνεται η τεκμηριωμένη βέλτιστη λύση. Για παράδειγμα, στην προκείμενη περίπτωση, η κατάληξη του επίμαχου τμήματος (σημείο προσαιγιάλωσης) θα μπορούσε να τοποθετηθεί σε τρεις εναλλακτικές θέσεις: 1. Περιοχή Ελιάς, 2. Περιοχή Ελίκας, 3. Περιοχή Τσουμάλας. Στην περίπτωσή μας, δεν πραγματοποιήθηκε η εξέταση / αξιολόγηση κανενός εναλλακτικού σεναρίου.

15.7.2016_Με νέα χάραξη η ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου

Η πρότασή μου διαφοροποιείται σε σχέση με την τελευταία πρόταση του ΑΔΜΗΕ, κατά βάση, στα εξής τρία σημεία:

– Μετάθεση προς τα δυτικά του κομματιού της χάραξης από Βελιές έως Αγίους Αποστόλους, ακολουθώντας την Επαρχιακή Οδό Μολάοι – Νεάπολη. Ο βασικός λόγος για τη συγκεκριμένη διαφοροποίηση εστιάζεται στις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις που εκτιμάται ότι θα έχει η πρόταση της ΑΔΜΗΕ, καθώς, στο σημείο αυτό, εκείνη διέρχεται από Περιοχές Απολύτου Προστασίας (Άγιος Νικόλαος, Λεμώνες, Κούνος), παραδοσιακούς οικισμούς (Άγιος Νικόλαος, Τέρια, Ελληνικό κ.ά.), Καταφύγιο Άγριας Ζωής, Προστατευόμενα Τοπία (Κούνος). Παράλληλα, η χάραξη που προτείνω δεν είναι ιδιαίτερα μεγαλύτερη σε μήκος, ενώ χαρακτηρίζεται ασφαλώς από πολύ μικρότερο κόστος υλοποίησης. Τούτο γιατί η πρόταση του ΑΔΜΗΕ θα απαιτήσει τη διάνοιξη νέων οδών (με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο τραυματισμού του ορεινού τοπίου, αλλά και αύξησης του κόστους), ενώ η πρότασή μου, ακολουθώντας την υφιστάμενη Επαρχιακή Οδό, ελαχιστοποιεί έως μηδενίζει τις απαιτούμενες, τεχνικές παρεμβάσεις.

– Μετάθεση σημείο προσαιγιάλωσης από περιοχή Κόρακα στην παράκτια ζώνη βόρεια της Τσουμάλας. Πρόκειται για μια σχετικά μικρής κλίμακας διαφοροποίηση, ωστόσο εκτιμάται ως αναγκαία, καθώς στην περιοχή του Κόρακα έχουν παρατηρηθεί ενδείξεις ύπαρξης απολιθωμάτων, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το τοπικό Γεωπάρκο δεν έχει ακόμα μελετηθεί πλήρως και οριοθετηθεί.

– Επέκταση υπόγειου κομματιού χάραξης, από τους Αγίους Αποστόλους (όπου τερματίζεται, στην πρόταση του ΑΔΜΗΕ) έως (τουλάχιστον) την περιοχή της Ελίκας.

Κλείνοντας, θα πρέπει να επισημάνω ότι η πρόταση που καταθέτω τίθεται, προφανώς, σε προκαταρκτικό στάδιο και, εφόσον γίνει αποδεκτή, θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο περαιτέρω επεξεργασίας και βελτιώσεων. Ήδη, μια πρώτη πρόταση βελτίωσης, που αφορά τη διέλευση της χάραξης από τους οικισμούς Βελιών, Ταλάντων, Αγίου Δημητρίου και Δαιμονιάς, περιλαμβάνεται στον επισυναπτόμενο χάρτη, με τον τίτλο «εναλλακτική πρόταση (2)».