UA-49499200-1

Αναγκαία η σύνδεση των Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας

Γράφει ο Γιώργος Μουζόπουλος*

Θέλουμε πανεπιστήμια που να συνδέονται με την αγορά εργασίας. Αλλιώς δεν έχει νόημα να σπουδάζουν οι νέοι μας. Σίγουρα η πνευματική καλλιέργεια είναι ένα προσόν, αλλά η επαγγελματική αποκατάσταση είναι αυτή που θα εγγυηθεί ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας! Τα πτυχία χωρίς αντίκρισμα θα οδηγήσουν αργά ή γρήγορα στην ολοκληρωτική απαξίωση των Πανεπιστημίων.

Πρωτίστως πρέπει να γίνει στροφή των νέων προς Πανεπιστημιακά Τμήματα που θα έχουν αυξημένη επαγγελματική ζήτηση στο μέλλον. Διανύουμε μια εποχή όπου η ψηφιακή τεχνολογία και ο αυτοματισμός έχουν εισβάλει δυναμικά στην ζωή μας. Συνάμα τα επόμενα χρόνια μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα γίνουν επενδύσεις σε έργα υποδομών, ανάπτυξης και πράσινης μετάβασης ενέργειας χρησιμοποιώντας πηγές φιλικές προς το περιβάλλον. Παράλληλα η Ευρωπαϊκή οδηγία για ίση πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στην κοινότητα, θα δημιουργήσει νέες απαιτήσεις. Επομένως θα πρέπει η πολιτεία να αυξήσει τον αριθμό των εισακτέων σε σχολές Πληροφορικής και να αναπροσαρμόσει τα προγράμματα σπουδών στις σχολές (π.χ. Πολυτεχνείο) που συνδέονται με την ανάπτυξη και τα έργα υποδομών του μέλλοντος. Σχετικά με την αναπηρία, εξειδικεύσεις που αφορούν την εκπαίδευση και τον αθλητισμό θα είναι χρήσιμες, αρκεί να θεσμοθετηθούν.

Είναι ανάγκη να θεσμοθετηθεί η ύπαρξη εκπαιδευτικών πχ Φιλολόγων – Μαθηματικών – Φυσικών – Χημικών – Βιολόγων Ειδικής Αγωγής ή προπονητών – υπεύθυνων Ειδικής Αγωγής σε κάθε Αθλητικό Σωματείο ΑμεΑ, με κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου που μοριοδοτείται  επαρκώς, ενισχύοντας την δια βίου μάθηση. Στο ίδιο μοντέλο, στα παραδοσιακά Πανεπιστημιακά Τμήματα, όπως οι Παιδαγωγικές Σχολές που αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα ανεργίας θα πρέπει οι φοιτητές να διδάσκονται τεχνικές εκπαίδευσης με ψηφιακά μέσα που είναι περισσότερο δελεαστικές για τα παιδιά στη σημερινή εποχή και ενδεχομένως αύριο αυτό να αποτελέσει έναν μοντέρνο τρόπο εκπαίδευσης. Έτσι οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων μπορούν να απασχοληθούν σε ειδικά τμήματα ψηφιακής εκπαίδευσης ή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση παρέχοντας υπηρεσίες σε δυσπρόσιτες περιοχές ή εκπαίδευση σε αλλοδαπούς, θεσμοθετημένα όμως με μοριοδότηση.

Επιπλέον προτείνουμε την εισαγωγή της πρακτικής άσκησης των φοιτητών από το πρώτο έτος σπουδών, έτσι  ώστε ο φοιτητής να γνωρίζει από την πρώτη στιγμή τις ιδιαιτερότητες της δουλειάς του. Να καταλάβει αν αυτό που σπουδάζει του ταιριάζει και όχι να το συνειδητοποιήσει στο τέλος των σπουδών του.  Ταυτόχρονα με αυτό τον τρόπο δίνουμε την ευκαιρία στον φοιτητή εκτός από την θεωρητική γνώση να αναπτύξει τις τεχνικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την άσκηση του επαγγέλματος στο μέλλον. Παράλληλα οι φοιτητές αναπτύσσουν επαγγελματικές σχέσεις με μελλοντικούς εργοδότες και αποτελούν μια δεξαμενή ανθρώπινου δυναμικού που μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα στο μέλλον. Έχει βρεθεί ότι η πρακτική άσκηση με την σημερινή της μορφή, συμβάλει κατά 35% στην εύρεση δουλειάς. Συνάμα  οι νέοι μπορούν να βοηθήσουν τους εργοδότες παρέχοντας γνώσεις νέων τεχνολογιών όπως είναι η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης για προβολή των επιχειρήσεων ή των οργανισμών. Κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης θα μπορούσαν να εκπονηθούν διπλωματικές εργασίες από τους φοιτητές με σκοπό την σύνδεση της έρευνας στον χώρο της δουλειάς με την απόδοση της επιχείρησης ή του οργανισμού.  Άρα λοιπόν η πρακτική άσκηση θα πρέπει να είναι υποχρεωτική και μεγάλης διάρκειας.

Σε κάθε Τμήμα Πανεπιστημίου καθώς και σε κάθε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα, θα πρέπει να υπάρχει Γραφείο Διασύνδεσης Εύρεσης Εργασίας. Τέτοια γραφεία υπάρχουν τώρα, αλλά αφορούν όλο το πανεπιστήμιο και όχι κάθε τμήμα ξεχωριστά. Με αποτέλεσμα να μην έχουν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές, ειδικά στα πανεπιστήμια που τα τμήματα βρίσκονται σε διαφορετικές πόλεις, αλλά και να μην υπάρχουν εξειδικευμένες κατευθυντήριες οδηγίες για τους φοιτητές. Το Γραφείο Διασύνδεσης Εύρεσης Εργασίας θα κατευθύνει στοχευμένα τους φοιτητές ως προς τον εμπλουτισμό του βιογραφικού τους σύμφωνα με τις απαιτήσεις της αγοράς. Να γνωρίζουν οι φοιτητές ποιες δεξιότητες να κυνηγήσουν, ποια πτυχία είναι αναγνωρισμένα και ταυτόχρονα να ενημερώνονται για πιθανές θέσεις εργασίας, καθώς και για τα απαιτούμενα προσόντα που λαμβάνονται υπόψη σε κάθε ευκαιρία εργασίας. Συνάμα το Γραφείο Διασύνδεσης Εύρεσης Εργασίας θα ελέγχει το ποσοστό επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων του Τμήματος και θα κοινοποιεί τα αποτελέσματα σε ετήσια βάση, για να γνωρίζουν οι μελλοντικοί φοιτητές αν θα πρέπει να επιλέξουν το συγκεκριμένο Τμήμα για σπουδές.

Είναι επιτακτική ανάγκη οι φοιτητές κάθε Τμήματος να διδάσκονται μαθήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Μάρκετινγκ, για να γίνονται περισσότερο ανταγωνιστικοί και ως προς την εύρεση εργασίας, αλλά και αργότερα στο χώρο εργασίας. Έτσι θα γνωρίζουν πως να προβάλλουν τις δεξιότητες τους, να εισάγουν καινοτόμες ιδέες στην δουλειά τους και πως θα επικοινωνήσουν με τους. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να διδάσκονται μαθήματα διαχείρισης άγχους και θυμού, γιατί η σωστή συμπεριφορά στο χώρο της εργασίας είναι το κλειδί της επιτυχίας και ο καθρέφτης του επαγγελματισμού.

Για πολλούς νέους το πανεπιστήμιο αποτελεί διέξοδος για την επαγγελματική αποκατάσταση. Να μην τους στερήσουμε το δικαίωμα αυτό με λάθος επιλογές και έλλειψη στρατηγικής!

*Ο Γιώργιος Μουζόπουλος είναι Ιατρός – Ορθοπαιδικός Χειρουργός στο ΓΝ Λακωνίας – ΝΜ Σπάρτης, Υποψήφιος Βουλευτής με το  ΠΑ.ΣΟ.Κ – ΚΙΝ.ΑΛ στο Ν. Λακωνίας

Check Also

Η τεχνητή νοημοσύνη στο χώρο της εκπαίδευσης

Το CHAT GPT (generative pre – trained transformer) πριν λίγους μήνες έφθασε και στη χώρα …

G-EZ117CQG76